About the pill - yasminelle


Nu har jag snart tagit mina ppiller i 3 månader. Snart tid att boka tid för återbesök på UM alltså för en konsultation. Skriver detta för att själv kunna komma ihåg mina reaktioner på pillrena och för att hjälpa andra tjejer. Jag vet själv hur jag var när jag började, jag googlade runt och blev uppskrämd. Så jag tänkte, lika bra att lägga upp min historia också.

Jag tar dem som sagt för att få hjälp med min mensvärk och för att förbättra mitt feta hår och hy. I början var mina bröst väldigt svullna och värkte och var känsliga. Inte nice överhuvudtaget. Men det gick över snabbt. De har blivit större, men det är inte förrens nu i tredje månaden så jag tvivlar på att det har med ppillrena att göra. Övrigt så funkar det bra. Mitt humör är mycket stabilare innan jag började med dom. Den enda tiden då jag är lite pms:ig är när jag tar de vita tabletterna som inte har nån verkan. Jag la inte på mig nån vikt, tvärtom så har jag gått ner och blivit smalare. Vilket jag inte gillar.

Den största bieffekten jag inte tycker om som är meningen med tabletterna är att de ska vara vätskedrivande eftersom tjejer som ofta tar ppiller samlar på sig vätska. De här är vätskedrivande = man måste kissa mycket oftare. Det känns som att jag måste kissa 20 gånger om dagen. Och jag tvivlar på att det är bra för kroppen att stöta ut vätska hela tiden, jag måste bli bättre på att dricka vatten. Med det kommer jag in på nästa grej.

Jag läste en rapport på nätet om forskare som forskat om ett av ämnena i Yasminelle. Nämligen Drospirenon, det som är vätskedrivande och ska hjälpa huden samtidigt. Att det stöter ut en massa vätska och organen och kroppen får svårt att hushålla med mängden vätska som finns kvar. Och att det förändrar blodet på något sätt, det är därför tjejer som tar de här oftare får blodpropp. För att de två hormonsorterna kombinernade gör så att blodet förändras på något sätt. Vilket skrämmer mig. De här pillrena gör reklam för sig att vara så lågdoserade - vilket de är. Men de är också mycket dyrare än andra. Ca 250:- för 3 månader. Det blir alltså ca 1000:- per år. Då förväntar jag mig att de ska vara säkra och inte utsätta mig för onödiga risker.

Jag är som jag är, jag vill så gärna leka minidoktor åt mig själv. Men som sagt så ska jag ringa till UM och gå på återbesök snart. Ska äta klart de tabletterna jag hämtat ut iallafall. Kanske tar dem i 1,5 år sammanlagt. För att få hjälp med min hud och mitt hår. Men jag vill hellre ha en sort som heter Diane. Men den skrivs tydligen bara ut som acnemedicin och jag har dålig hy men inte så dålig så jag kvaliciferar mig för det tror jag. Ska prata med min läkare och säga vad hon säger. Jag vill inte gå runt och vara rädd, men samtidigt så påverkar de här mig inte så mycket. Byter jag kan jag få otroliga humörsvängningar, och det vill man inte gärna ha i början på gymnasiet if you know what I mean. Oj... inlägget blev lite långt här.

Kommentarer

Tänk på detta innan du kommenterar:
Reklam/spamkommentarer tas bort omedelbart.
Jag svarar inte på designfrågor
Kommentera snällt
Och sist men inte minst, tack för att du kommenterar!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Presentation
Hallå där! Du har kommit till Carolines blogg. En tjej på snart 16 år som ska börja på naturvetenskapliga programmet till hösten men innan dess njuta av 10 veckors sommarlov. Bloggen handlar om min vardag som består av vänner, musik och en hel del annat. Trevlig läsning! Nedräkningar
dagar till jag fyller 16
dagar till gymnasiet börjar
dagar till jag fyller 18
dagar till N kommer hem
dagar till nyårsafton
dagar till 2012
2009
Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December
2010
Januari Februari Mars April Maj Juni
Kategorier
Skola Vardag Minnen Vänner Mina ppiller Musik Buzzador
RSS 2.0