Börja träna själv, hemma!

Jag tänkte dra igång en ny kategori. Träningstips. Det trodde ni inte va? Men det känns som att jag börjar komma igång med min träning ordentligt nu och vill dela med mig av de tips jag hittat och kommit på under vägen. Tänkte börja skriva om fördelar/nackdelar med att träna hemma som jag gör. :)

FÖRDELAR:
Kostar knappt nånting.
Du behöver bara en skön typ yoga/träningsmatta att ligga på. Lite hantlar kan du köpa hem eller använda PET flaskor som du har hemma och använda som vikter. Bättre än att investera i ett dyrt gymkort om du inte är säker på att det inte rinner ut i sanden efter nån månad med gymbesöken.

Tillgängligt närsom du är hemma.
Du behöver inte dra på dig alla kläder, packa gymväskan och få ihop motivationen att gå ut ur dörren. Utan det är bara att dra fram träningsmattan och ta fram vattenflaskan och lite bekvämare kläder och köra på!

Inte mycket prestationsångest.

Du kan ta det lugnare hemma än på gymmet. Du behöver inte känna att du måste jobba eller kunna jobba lika hårt som den bredvid dig på gymmet och inte känna gymrädslan som många kanske gör. Du kan ta det lugnt och i din takt utan att känna att nån tittar på dig.

Tillgång till bekvämare dusch.
Efter träningspasset kan du ju duscha hur länge du vill och smörja in dig hur länge du vill. Du slipper gå hem utan att duscha efter ett gympass eller bli stressad av duscharna där. (Vilket jag defenitivt skulle bli. Det var ju ett tag sen man duschade efter skolgympan liksom...)

NACKDELAR:
Krävs disciplin:
Du måste orka ta dig upp ur soffan och träna. Du har oftast ingen kompis som kanske pushar dig eller nåt annat. Du måste hitta en egen drivkraft och pusha dig själv hårdare på egen hand.

Frågan om plats:
Du har kanske inte plats. Eller så får du alltid flytta runt en massa för att kunna träna. Vilket blir tråkigt och ännu en motivationssvårighet. Jag fick möblera om lite på mitt rum för att kunna ha plats.

Lägga upp ditt eget schema efter dina omständigheter:
Du får lägga upp ett träningsschema, och se till att följa det också. En muskel ska helst tränas 3 gånger i veckan för att hållas i trim.

Det var vad jag kunde komma på hittils. (Och nej, detta inlägget är inte ett aprilskämt. Haha) ;)

Kommentarer

Tänk på detta innan du kommenterar:
Reklam/spamkommentarer tas bort omedelbart.
Jag svarar inte på designfrågor
Kommentera snällt
Och sist men inte minst, tack för att du kommenterar!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Presentation
Hallå där! Du har kommit till Carolines blogg. En tjej på snart 16 år som ska börja på naturvetenskapliga programmet till hösten men innan dess njuta av 10 veckors sommarlov. Bloggen handlar om min vardag som består av vänner, musik och en hel del annat. Trevlig läsning! Nedräkningar
dagar till jag fyller 16
dagar till gymnasiet börjar
dagar till jag fyller 18
dagar till N kommer hem
dagar till nyårsafton
dagar till 2012
2009
Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December
2010
Januari Februari Mars April Maj Juni
Kategorier
Skola Vardag Minnen Vänner Mina ppiller Musik Buzzador
RSS 2.0