Bloggtips - vad jag tycker en blogg ska innehålla

Det är svårt att skriva hur en blogg ska va utan att dra alla över en kam. Alla bloggar är ju unika och har sin egna grej liksom. Men lite kan man skriva ner som kan va till nytta.

 

Uppdatering: Man måste inte ha sån press på sig som storbloggarna att uppdatera 5 gånger om dan. Det gör inte jag heller, men försöker alltid få till minst ett inlägg om dan och det håller iallafall läsarna uppdaterade. Hellre ett bra inlägg än 5 tomma korta utan nåt egentligt budskap. Ett inlägg om dan, håller bloggläsarna från stan. (Hehe.. mina rimkunskaper är på topp. Oh ja.)

Design: Let's face it. Du kommer oftast inte långt här i stora bloggvärlden (Verkligen stora) om du inte sticker ut ur mängden. Om du inte väger upp det med riktigt fantastisk text eller underbara bilder. Det ska va nåt rent och snyggt att vila ögonen på. Less is more. Kommer ihåg en gång när jag klickade mig in på en tjejs blogg där man fick bläddra ner 20cm innan man ens kom fram till hennes header för hon hade så grymt mycket reklam i den. Designen är ett första intryck till vem du är, och vad bloggen handlar om.

Vem bloggar du för? Tycker du att bloggandet är kul? Eller uppdaterar du bara för att hålla kvar bloggläsarna? Man kan väldigt ofta märka vem som brinner för att blogga och vem som tvångsuppdaterar. Skriv med inlevelse. Berätta mer, skriv inte några insiderskämt från din kompiskrets utan att förklara mer om det. Eller skriva korta meningar och inte utförligare förklara. Det är väl ingen som tycker det är nån wow upplevelse att läsa "Ja hej, i helgen var jag ute med min hund. Sen gick jag till en kompis, vi gick till stan. Sen gick vi på bio. Det var kul, så ja. Hejdå" Berätta mer! Jag tycker om att läsa längre inlägg om man lyfter upp det med en bild också. Tänk på att utomstående ska förstå vad det är du skriver om. De ska känna sig välkomna!

Skrivandet: Man tycker ju det är snyggare med fylligare inlägg. Iallafall jag. Visst, jag skulle lika gärna kunna skriva på "msnspråk" här i bloggen också. Men jag vet inte, det känns bara slarvigt för min del. Det är ju också en sorts skrivövning att skriva fylligt och berättande. Att blogga har defenitivt hjälpt mig med min svenska omedvetet mycket. Skriv ordentligt och lägg 5 minuter extra på inlägget. Det lönar sig när du vill gå tillbaks och läsa inlägget senare om några månader igen när du glömt detaljerna.

Bilder: Bilder kan vara riktigt nice och titta på. Men att bara lägga upp bilder hela tiden doesn't cut it for me. Även om det är en fotoblogg vill man gärna veta var/när/hur fotot tagits. Nåt annat kul som hände. Inte bara att det står massa fotogrejer om objektiv och annat som man inte förstår. Man kan lägga upp en, två bilder helt blankt. Men ska man lägga upp en bildbomb kan man lufta inlägget med lite text. Märks det att jag är en mer textmänniska? Hehe... Överdosera inte med bilder, väg det med lagom mycket bilder + text!

Blev väldigt långt här. Får återkomma med mer tips senare. :) Obs att ingen som vet att jag läser deras blogg ska känna sig träffad. Mina vänners bloggar/mina favoritbloggar uppfyller oftast en eller flera av dessa kategorier som får mig att stanna kvar och läsa. Sen så är det som sagt svårt att generalisera.

Nån som ens läst hela? ;]


Kommentarer

Tänk på detta innan du kommenterar:
Reklam/spamkommentarer tas bort omedelbart.
Jag svarar inte på designfrågor
Kommentera snällt
Och sist men inte minst, tack för att du kommenterar!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Presentation
Hallå där! Du har kommit till Carolines blogg. En tjej på snart 16 år som ska börja på naturvetenskapliga programmet till hösten men innan dess njuta av 10 veckors sommarlov. Bloggen handlar om min vardag som består av vänner, musik och en hel del annat. Trevlig läsning! Nedräkningar
dagar till jag fyller 16
dagar till gymnasiet börjar
dagar till jag fyller 18
dagar till N kommer hem
dagar till nyårsafton
dagar till 2012
2009
Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December
2010
Januari Februari Mars April Maj Juni
Kategorier
Skola Vardag Minnen Vänner Mina ppiller Musik Buzzador
RSS 2.0