Missfall ska bli olagligt?


Vänta lite, måste ta och andas ut lite så jag inte vräker ur mig en massa. Och så får man tänka på att det är kvällspress så det kan mycket väl va uppstissat till tusen. Men grunden verkar vara sann. Det ska finnas en lag i USA om att kvinnor inte får råka ut för missfall. I en delstat iallafall. För då kan de mycket väl dömas till fängelse. För mord. MORD!

Det var en 17 årig tjej i USA som betalade en man för att misshandla henne till den grad att det skulle framkallat missfall. Och mycket väl, det var fel. Väldigt fel. Hon hade gått 7 hela månader. Hon betalade mannen 1000 kronor för detta. Men innan man lägger all skuld på mamman. Så undrar jag ur en annan synvinkel. Vad är det för samhälle man lever i, om man känner sig tvingad att framkalla misshandel. Vad är det för sorts press kvinnor lever i? Har man gått 7 månader, ja jag förstår inte det. Man får inte veta något om tjejens bakgrund. Men har man gått så långt så måste man ju ha förlikat sig med tanken att man ska få barn. Fick hon frispel och ville dra sig ur? Blev hon utstött av sin familj? Jag kan inte tänka mig att bära runt på ett barn i 7 månader - nästan en hel graviditet och sen betala någon för att avsluta graviditeten. Frivilligt, och med pengar inblandat låta någon skada sig själv så pass.

"Barnet föddes en tid efteråt och adopterades bort. När mannen som misshandlade dömdes till fängelse upptäckte åklagaren att kvinnan inte kunde dömas för något brott."

Som sagt så klarade sig barnet. Jag fattar inte heller hur en man kan göra det. För 1000 kronor! Inte ens om nån erbjudit mig 10 miljoner hade jag ens så mycket som fällt en gravid kvinna. Vad är det för idioter som existerar i denna värld? Hoppas på en utförligare artikel sen, svårt att uttala sig när man inte vet faktan bakom. Men såklart ska missfall inte va brottsligt. När det är naturligt är det ofta kroppens sätt att förhindra att ett foster med en felaktighet föds till världen. Ibland kan det säkert behövas göras utredningar, men fängelse är knappast den rätta vägen att gå.

Läs hela artikeln här.

Kommentarer
Postat av: Sneki

Hoppas du får en underbar tisdag :)

2010-03-02 @ 11:00:00
URL: http://ssneki.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Läste med detta igår. Helt otroligt. Vilka jubelidioter det finns!

2010-03-02 @ 11:26:25
URL: http://www.nolow.se
Postat av: Ann-Sofie

Jag trodde knappt mina ögon när jag läste artikeln heller. Inte nog med det trauma som kan /bör skapas när man mister ett barn,men så ska man dessutom också straffas av samhället runt omkring. Helt vansinnigt. Det var självklart helt vansinnigt att betala för att bli misshandlad till missfall. Allvarligt så är jag glad att han fick fängelse. Man måste ha en spärr som sätter stopp och talar om att det är fel, innan man ger sig på en gravid kvinna med våld... Livmodern ska vara en trygg och varm plats för fostret att växa i... Inte ett ställe att ådra sig sparkar och slag... det här är helt klart ett ämne som det kommer att bli vilda diskussioner runt...

2010-03-02 @ 11:30:22
URL: http://ansoni.blogg.se/
Postat av: Vicky

Hej,



Lagen handlar bara om att kriminalisera avsiktliga missfall. Man kommer inte att åka i fängelse för ofrivilliga missfall.



http://www.sltrib.com/sports/ci_14295563, "It also was amended to prevent a woman who miscarries from being prosecuted under the measure."



It only prosecutes those who intentional try to miscarriage. The law is in response to a 17 yr old paid someone to beat her so she would miscarriage. Also, the law punishes women for deciding to get an illegal abortion.



Klokt av dig att vara skeptisk mot kvällspressen, men det hade nog inte skadat att vara ännu mer kritisk. Utgå ifrån att Aftonbladet ljuger, till motsatsen är bevisad.



/V

2010-03-02 @ 12:41:07
Postat av: Two olsson sisters

Men herregud... det är ju hur sjukt som helst... Var är världen på väg?

2010-03-02 @ 22:51:51
URL: http://twoolssonsisters.blogg.se/
Postat av: HDR-fotografen

Aftonbladet är aldrig en tidning att lita på. Se bara fallet Tito Beltran där enbart en parts version redogjordes.

2010-03-08 @ 18:36:40
URL: http://stilbild.nu/fotograf

Tänk på detta innan du kommenterar:
Reklam/spamkommentarer tas bort omedelbart.
Jag svarar inte på designfrågor
Kommentera snällt
Och sist men inte minst, tack för att du kommenterar!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Presentation
Hallå där! Du har kommit till Carolines blogg. En tjej på snart 16 år som ska börja på naturvetenskapliga programmet till hösten men innan dess njuta av 10 veckors sommarlov. Bloggen handlar om min vardag som består av vänner, musik och en hel del annat. Trevlig läsning! Nedräkningar
dagar till jag fyller 16
dagar till gymnasiet börjar
dagar till jag fyller 18
dagar till N kommer hem
dagar till nyårsafton
dagar till 2012
2009
Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December
2010
Januari Februari Mars April Maj Juni
Kategorier
Skola Vardag Minnen Vänner Mina ppiller Musik Buzzador
RSS 2.0